Szukaj
0 Szukaj
Szukaj
Wielu dilerów i producentów nie podaje informacji na temat, kiedy wymienić olej w skrzyni biegów, ponieważ uważa, że taka wymiana jest zbędna. Dlaczego? Bo producenci zakładają, że olej w skrzyni wystarczy na całe życie samochodu, czyli w założeniu szacunkowo do około 200 tysięcy km. Nic bardziej mylnego. Życie niejednokrotnie pokazało nam, że niektóre samochody dobijają nawet do 1 miliona kilometrów przebiegu.

Wymiana oleju w skrzyni biegów nie tylko wydłuża czas jej eksploatacji, ale uchroni nas przed kosztowną naprawą skrzyni. Należy pamiętać, że wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest koniecznością.

W oleju skrzyni przekładniowej, z czasem pojawiają się opiłki metali, które powstają wskutek docierania i ścierania się kół zębatych, czy też podczas nieostrożnej zmiany biegów (towarzyszy nam wtedy okropny charakterystyczny zgrzyt). Opiłki te krążą w oleju- większe są wyłapywane przez specjalne magnesy, które się znajdują w skrzyni, natomiast mniejsze krążą w obiegu. Wielu mechaników uważa wręcz, że powinno się wymienić olej nawet w nowym samochodzie po przejechaniu już 10tyś km, ponieważ auto w tym czasie się ”dociera” i koła zębate w skrzyni dopasowują się do siebie, ocierając i ścierając się, co pozostawia po sobie opiłki metalu w oleju.

Olej w skrzyni biegów ma za zadanie schładzać, smarować i absorbować zanieczyszczenia. Wymianę oleju w manualnej skrzyni zaleca się co 60-100 tys. km. przy normalnej eksploatacji samochodu. Natomiast przy sportowej jeździe lub gdy często obciążamy naszą skrzynię biegów np. podczas holowania przyczep zaleca się wymianę już co 40 tysięcy km.

Trochę inaczej ma się sytuacja, jeśli chodzi o automatyczną skrzynię biegów. Tam z kolei używa się hydraulicznych olejów, a dodatkową funkcją oleju jest wytwarzanie ciśnienia do pracy takowej skrzyni. Olej w skrzyni automatycznej należy wymieniać co 40-60 tyś. km, a jeśli eksploatujemy samochód znacznie bardziej niż normalnie, wtedy zalecamy skrócić wymianę do nawet 30-40 tys. km. Należy pamiętać także o wymianie filtra oleju w automatycznej skrzyni biegów. Filtr ten zbiera zanieczyszczenia i potrafi się zapchać po długiej eksploatacji.

Istnieją dwie metody wymiany oleju. Statyczna i dynamiczna. Statyczna polega na zwykłym zlaniu oleju poprzez odkręcenia korka spustowego. Zaletą tego rozwiązania jest niski koszt, ale niestety wadą, że nigdy nie zlejemy w całości zużytego oleju. Metoda dynamiczna polega natomiast na podłączeniu specjalnej maszyny, która odsysa cały olej z układu. Zaleta jest oczywista, ale niestety wadą jest koszt takiej usługi.

Wymiana oleju w skrzyni biegów nie jest kosztowna. Litr oleju kosztuje od 15 zł do 45 zł za litr. W porównaniu do naprawy samej skrzyni i kosztów z tym związanych nie są to duże pieniądze. Lepiej zadbać o nasze koła zębate niż potem je wymieniać.