Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Bridgestone coraz bliżej zrównoważonej produkcji opon

W czerwcu bieżącego roku japoński producent opon Bridgestone poinformował, że opracował technologię Virtual Tyre Development pozwalającą na projektowanie opon z mniejszym niż dotychczas zużyciem surowców i emisji CO2, a sam proces projektowania nowych modeli opon zostanie usprawniony i skrócony.

Jak sam Bridgestone podkreśla – światowy lider produkcji opon, a przy tym zrównoważonej dla środowiska, odgrywa znacząca rolę w kreowaniu rynku ogumienia. Przełomowa technologia wirtualnego projektowania opon pozwala nie tylko na stworzenie „wizualnej” opony, ale także na przeprowadzanie testów jej osiągów zanim fizycznie zostanie wyprodukowany prototyp. Bridgestone podkreśla, że dzięki Virtual Tyre Development oszczędzi około 60% surowców które byłyby wykorzystywane do produkcji prototypu opony bez użycia swojej najnowszej technologii, a także zmniejszy emisję CO2.

Ostatecznie Bridgestone musi przeprowadzić fizyczne testy opony przed wprowadzeniem jej do sprzedaży. Tradycyjnie prototypy opon wymagają testów na torze do nawet 40 000 km.. Jest to tylko liczba przybliżona, bo nie sposób zliczyć i przewidzieć jakie mankamenty oraz szczegóły należałoby dopracować i od początku rozpocząć testy. Dzięki technologii wirtualnego projektowania opon ten proces zostanie znacznie skrócony co wiąże się ze znacznymi oszczędnościami nie tylko dla producenta, ale także dla środowiska.

Jednocześnie japoński producent podkreśla, że wirtualny koncept opony i tak finalnie trafi do fizycznej produkcji prototypu i rzeczywistych testów, ale dzięki technologii Bridgestone zrobił kolejny krok w kierunku zrównoważonej produkcji. A to jeszcze nie koniec. Producent zapowiedział, że planuje ciągłe doskonalenie sztucznej inteligencji oraz narzędzi analitycznych w swoim systemie dla jeszcze dokładniejszej prognozy parametrów opony w czasie rzeczywistym.

Pracę nad wirtualnym projektowaniem opon firma Bridgestone rozpoczęła ponad 10 lat temu. Do dziś było to tylko narzędzie badawcze niepozwalające na dokładne oszacowanie osiągów i wytrzymałości opony w najróżniejszych warunkach. Virtual Tyre Development pozwoli na skrócenie całej produkcji opon nawet o 50% zmniejszając także jej koszty. Bridgestone planuje wykorzystywanie swojej technologii również do produkcji opon marki Firestone, Fuzion, Seiberling oraz Dayton. Pierwszą oponą wyprodukowaną przy użyciu technologii wirtualnego projektowania opon jest Bridgestone Potenza Sport, która została wprowadzona do sprzedaży w lutym 2021 roku.


Źródło: HOW BRIDGESTONE’S VIRTUAL TYRE MODELLING IS REVOLUTIONISING TYRE DEVELOPMENT