Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy to częsta zmora kierowców. Wibracje samochodu to na pewno nie jest nic przyjemnego. Każdy z nas chce przecież poruszać się w płynny sposób z punktu A do punktu B, a tu taki bubel – jedziemy i łaskoczą nas ręce albo przez całą drogę widzimy jak drga nam wewnętrzne lusterko. Denerwujące prawda? No ale cóż. Co zrobić. Dojechać do pracy, na wakacje lub do rodziny trzeba. Tylko czemu w takich warunkach i co może być przyczyną takich drgań?

Drgania podczas jazdy

Drgania kierownicy lub całego samochodu to zazwyczaj typowy objaw problemów z kołami. Źle wyważone koło, skrzywiona felga czy wada konstrukcyjna opony to tylko niektóre z wielu przyczyn wibracji w trakcie jazdy samochodem. Wibracje pochodzące od kół zazwyczaj występują w jakiś przedziałach prędkości np. 90-120km/h. Rozwiązaniem problemu jest zazwyczaj wizyta w wulkanizacji i ponowne wyważenie kół. W trakcie takiej wizyty wulkanizator zweryfikuje czy błąd pochodzi od nieprawidłowego wyważenia kół, skrzywionej felgi czy może od np. uszkodzonych gniazd śrub felgi. Niestety wraz z rozwojem motoryzacji i powstawaniem coraz mocniejszych samochodów pojawia się coraz więcej przypadków występowania drgań. Skąd się one biorą? Jak to się dzieje, że pomimo prawidłowego wyważenia kół, prostych i sprawnych felg drgania występują? Wibracje w samochodzie można podzielić na 3 kategorie: drgania w czasie płynnej jazdy, drgania w czasie przyśpieszania i drgania w czasie hamowania. Każde z tych drgań może być wywołane innymi problemami samochodu. Tak więc przyjrzyjmy się im aby lepiej zrozumieć jak sobie poradzić z usunięciem tej przykrej usterki.

Drgania w czasie płynnej jazdy

Drgania samochodu w czasie utrzymywania stałej prędkości to jedno z najgorszych zjawisk w czasie podróży. Nic nie denerwuje bardziej niż drżąca kierownica na autostradzie. Tego rodzaju wibracje pochodzą najczęściej od kół i ich niewyważenia. Zazwyczaj krótka wizyta w serwisie powinna rozwiązać występujący problem. Niekiedy niestety pomimo ponownego wyważenia kół problem wibracji nie ustaje. Dlaczego? Co wtedy należy zrobić? Drgania pochodzące od kół nie muszą być wynikiem wyłącznie wyważenia koła. Należy pamiętać, że na świecie nie ma opony która jest idealnie okrągła. Podobnie sprawa wygląda z kwestią sztywności opony i felgi. Zdarza się, że opona nie jest tak samo sztywna na całym swoim obwodzie. Wtedy jej elastyczność jest większa w którymś miejscu co bezpośrednio przenosi się na wibracje koła. Tego rodzaju problem nie wyeliminujemy standardowym wyważaniem kół. Konieczne jest wykonanie tzw. testu drogowego który dokładnie zbada czy wibracje są kwestią niewyważenia koła, czy może wynikają w wady konstrukcyjnej opony lub może są efektem nieprawidłowego zamontowania opony na felgę. Pamiętajmy, że wystarczy jedno koło aby kierowca odczuwał wibracje w swoim samochodzie. Teraz czytając ten tekst wielu z Was zastanawia się ale jak to? Jak można nieprawidłowo założyć oponę na felgę? Przecież wystarczyć nasmarować pastą montażową, założyć na felgę, napompować i i wyważyć? Niby proste. Niestety nie do końca tak jest. Czasem zdarza się, że opona nieprawidłowo zaskoczy na felgę w efekcie czego nie przylega dobrze do niej. Powietrze dostaje się pomiędzy obręcz felgi a oponę co skutkuje powstawaniem wibracji koła. Jak należy temu zaradzić? Profesjonaliści polecają wykonanie tzw. masażu stopki. Polega to na dociśnięciu stopki opony rolką montażownicy i usunięcie bąbelków powietrza spod stopki opony.

Drgania w czasie hamowania

Kolejnym rodzajem drgań są drgania pojawiające się w czasie hamowania. Objawiają się one drżeniem pedału hamulca lub wibracjami kierownicy w trakcie hamowania. Niestety w tym przypadku nie da się jednoznacznie powiedzieć który element samochodu zawodzi ponieważ przyczyn może być wiele. Skrzywione tarcze hamulcowe lub zużyte klocki czy zaciski to typowe przyczyny wibracji pochodzących od układu hamulcowego. Wystarczy wjechać z rozgrzanymi tarczami hamulcowymi w kałuże aby uszkodzić tarcze i czuć wibracje kierownicy w czasie hamowania. Niestety zweryfikowanie przyczyny pojawiania się wibracji w trakcie hamowania nie jest w cale takie proste. Zazwyczaj aby móc znaleźć przyczynę drgań przy hamowaniu kierowca powinien skierować swój samochód do fachowego serwisu w którym posiadają specjalistyczne urządzenia pozwalające na np. badanie owalizacji tarcz hamulcowych. Dobry serwis samochodowy bez problemu znajdzie przyczynę drgań w trakcie hamowania.

Drgania w trakcie przyśpieszania

Drgania samochodu podczas przyśpieszania to niestety dość spory problem dla właściciela pojazdu. Mogą one świadczyć o uszkodzeniu jednostki napędowej pojazdu co wiąże się ze sporymi kosztami naprawy. Najczęstszą przyczyną występowania drgań w czasie przyśpieszania jest uszkodzony przegub wewnętrzny półosi napędowej. W zależności od stopnia uszkodzenia (zużycia) drgania mogą być delikatne, lub dość mocne przechodzące aż w dudnienie. Najczęstszą usterką przegubów jest uszkodzenie gumowej osłony przegubu, co skutkuje dostaniem się wody do przegubu, i wypłukaniem smarów z niego. Kolejną przyczyną drgań samochodu mogą być uszkodzone poduszki zawieszenia silnika i skrzyni biegów. Gdy poduszki silnika ulegną uszkodzeniu, silnik straci swoją stabilność i może się delikatnie przechylać wywołując drgania pojazdu.


Podsumowując, drgania samochodu w czasie jazdy to niezwykle uciążliwa przypadłość która zawsze kończy się wizytą w serwisie. W przeciwnym wypadku drgania mogą uszkodzić kolejne podzespoły pojazdu a naprawa staje się coraz droższa. Dlatego specjaliści sklepu Opomarket.pl polecają szybką reakcję na pojawiające się objawy, odwiedzić dobry serwis samochodowy i uniknąć coraz większych problemów z samochodem. Często wystarczy proste wyważenie kół aby zażegnać drgań pojazdu i uniknąć kosztownej naprawy zawieszenia. My natomiast życzymy wszystkim braku opisanych problemów, szerokiej drogi i radości z jazdy na oponach zakupionych w naszym sklepie!