Tym razem zespół TÜV SÜD postanowił wziąć pod lupę całoroczne bieżniki opon od koncernów, które zajmują cztery pierwsze lokaty w światowym rankingu producentów opon. Każdy z nas powinien kojarzyć marki takie jak Continental, Michelin, Goodyear oraz Bridgestone, a to właśnie tych firm dotyczy omawiane zestawienie. Nie bez powodu został też wybrany do testów rozmiar 205/55 R16, który na moment pisania tego artykułu w dalszym ciągu stanowi najczęściej wybierany rozmiar opon wśród polskich kierowców. Test przeprowadzono w oparciu o najistotniejsze parametry w kontekście opon całorocznych. Badaniom zostały poddane następujące kryteria: hamowanie na mokrej, suchej i ośnieżonej nawierzchni, jazda po mokrym i ośnieżonym okręgu, aquaplaning na prostej, trakcja na śniegu oraz subiektywna opinia kierowcy na temat prowadzenia po zaśnieżonej nawierzchni. Wśród testowanych bieżników znalazły się:
Nie ulega wątpliwości, że wszystkie z wymienionych powyżej opon będą świetnie sobie radziły na drodze przez cały rok, jednak sprawdźmy która, i czy w ogóle, wyprzedza znacząco pozostałe pod kątem wszystkich wyników.
Nie będziemy tu opisywać przebiegu każdego konkretnego testu wraz ze wszystkimi wynikami, gdyż czytanie tego wszystkiego zmęczyłoby niejednego czytelnika – jeśli faktycznie masz potrzebę uzyskania konkretnych wyników, zachęcamy wówczas do zapoznania się bezpośrednio z testem TÜV SÜD na własną rękę. A teraz sprawdźmy jakich zwycięzców mamy w poszczególnych kategoriach:
Biorąc więc pod uwagę powyższe rezultaty, naturalnie maluje się nam jeden zwycięzca, a byłby nim w tym przypadku Michelin CrossClimate 2, który na śniegu nie pozostawił sobie równych. „Byłby”, gdyby to był test zimowych właściwości opon wielosezonowych, jednak tu jest brany pod uwagę całokształt, a jak wiadomo, istota tkwi w szczegółach. Na mokrej nawierzchni świetnie spisała się opona Continental AllSeasonContact, która szczególnie dobrze zachowuje przyczepność w wilgotnych warunkach. W całym zestawieniu wydaje się brakować koncernu Goodyear i ich bieżnika Vector 4Seasons Gen-3, który pomimo uzyskania dobrych rezultatów nie zdołał się przebić na pierwszą lokatę w żadnej z badanych kategorii. Dalej jednak jest to świetny bieżnik, który zdążył już w Polsce zebrać całkiem pokaźne grono miłośników. A co z Bridgestone? Przejdźmy do podsumowania, aby nieco rozjaśnić tą kwestię.
W ostatecznym rozrachunku ciężko było wskazać jednoznacznego zwycięzcę ze względu na zbliżone we wszystkich kategoriach wyniki. Finalnie zespół badawczy TÜV SÜD przedstawił następującą klasyfikację:
Tu niektórych może zdziwić fakt, iż testy wygrała firma Bridgestone i ich bieżnik Turanza All Season 6. Ma na to wpływ fakt, iż w niemal każdym kryterium ta opona zajęła 2 pozycję z minimalną stratą do lidera, w szczególności biorąc pod uwagę zimowe parametry, które przecież zdominował Michelin. Francuski koncern musiał ustąpić firmie Bridgestone głównie z uwagi na relatywnie słabe rezultaty na mokrej nawierzchni, które ostatecznie zepchnęły CrossClimate 2 na drugą pozycję.