Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Opony zimowe a zmiana klimatu – czy to się ze sobą łączy?


Przemysł oponiarski stale stara się zmienić ilość emitowanego dwutlenku węgla i zanieczyszczeń do atmosfery. Producenta opon Nokian określa się jako pioniera w tej dziedzinie. Zmiany klimatu powodują konieczność wprowadzania zmian w wielu przedsiębiorstwach głównie z branży transportowej chcących znacząco przyczynić się do spowolnienia ocieplenia klimatu. Jak powszechnie wiadomo znaczący wpływ na generowanie zanieczyszczeń mają spaliny pojazdów. Eksperci zgodnie twierdzą, że duży wpływ na generowanie ilości spalin mają opony i ich opór toczenia. Z tego względu firma Nokian stara się wprowadzać unowocześnienia w swoich oponach tak aby generowały jak najniższe opory toczenia. Z tego względu ograniczenie emisji spalin i zanieczyszczeń jest jednym z głównych problemów nad którymi skupia się przemysł oponiarski w szczególności w Europie. Możemy to zauważyć w wielu aspektach naszego życia: zaczynając od nakładanych podatków za emitowane spaliny i zanieczyszczenia w trakcie produkcji opon po zachowania konsumentów kupujących opony. Przemysł oponiarski stara się zmniejszyć emisję zanieczyszczeń w czterech głównych obszarach swojej działalności: w produkcji ekologicznych surowców dla opon, produkcji samych opon, logistyce produkowanych opon oraz gospodarce odpadami i zużytymi oponami. To wszystko ma niezwykle istotny wpływ na emisję zanieczyszczeń ponieważ nawet 1/6 emitowanych spalin przez samochody jest efektem oporów toczenia pochodzących od opon. Oczywiści znaczący wpływ na ilość emitowanych spalin do atmosfery ma styl jazdy kierowcy oraz posiadanie właściwego ciśnienia w oponach. Dzięki właściwemu ciśnieniu możemy zaoszczędzić nawet ponad 0,5L paliwa na każde 100km. Wpływa to oczywiście pozytywnie na atmosferę i na portfele kierowcy pojazdu.

Emisja dwutlenku węgla w fabrykach opon Nokian spadła blisko o połowę! Producent opon Nokian zmniejszył ilość emitowanego dwutlenku węgla poprzez zoptymalizowanie działania zachodzących wewnątrz procesów i poprawienie efektywności energetycznej swoich fabryk. Kluczowe okazało się wybranie właściwego źródła dostarczanej energii. Produkcja opon pochłania niezwykle dużo zasobów energii elektrycznej. Z tego powodu przy produkcji opon Nokian produkowanych w fabryce w Finlandii używa się energii zeroemisyjnej pochodzącej np. z elektrowni wodnej. Z kolei przy produkcji opon Nokian wytwarzanych w fabryce w USA wykorzystuje się energię pochodzącą z elektrowni słonecznej. Dzięki włożonej pracy w rozwój fabryk firmie Nokian udało się zredukować emisję dwutlenku węgla o 44% względem roku 2013. Podobnie wygląda problem redukcji oporów toczenia w oponach Nokian, który to został zredukowany o 8% względem opon produkowanych w roku 2013. Zgodnie z zapewnieniami firmy Nokian praca nad zmniejszaniem oporów toczenia w produkowanych oponach Nokian nie ustała. Firma zrobiła znaczący i bardzo ważny krok, a więc zmniejszyła masę produkowanych opon. Obecnie przed Nokianem stoi dużo większe wyzwanie: znalezienie całkowicie nowego rozwiązania zmniejszającego opory toczenia opon. Dotychczasowo uzyskane wyniki zyskały bardzo duże, międzynarodowe uznanie. Dzięki temu firma Nokian jako pierwsza uzyskała zatwierdzenie swoich celów redukcji emisji gazów cieplarnianych przez Science Based Targets Initiative.
Producent opon Nokian od ponad 10 lat wykorzystuje materiały biologicznego pochodzenia do produkcji swoich opon. Wykorzystuje do tego np. olej rzepakowy. Obecnie w swoim centrum innowacyjności w Hiszpanii firma Nokian prowadzi badania nad Gwajulą srebrzystą - rośliną z rodziny astrowatych zawierającą w swojej budowie około 15-20% kauczuku. Są tam również poszukiwane alternatywy dla kauczuku naturalnego. Jest to niezwykle istotne dla ochrony środowiska naturalnego, ponieważ kauczuk może stanowić nawet 20%-25% masy całkowitej opony.

Poprawa przebiegów i żywotności opony – jedno z największych współczesnych wyzwań producentów opon.
Z badań firmy Nokian przeprowadzonych wiosną 2020 roku pośród 3000 respondentów na terenie Finlandii, Szwecji, i Norwegii wynika, że najważniejszą cechą obecnych opon zimowych, oczekiwaną przez rynek jest zapewnienie ich jak najmniejszych oporów toczenia. Równocześnie respondenci zgłosili potrzebę aby nowoczesna opona posiadała sensory badające aktualne warunki pogodowe i dostosowywała się samoistnie do nich, chroniąc w ten sposób środowisko naturalne i wydłużając przebiegi. Obecnie firma Nokian prowadzi specjalne badania nad swoimi oponami i ich odpornością na ścieranie się bieżnika.

Producent opon Nokian bardzo dużą uwagę przykłada do problemu utylizacji zużytych opon. Stąd też firma Nokian wspiera działania ekologicznej utylizacji opon, sprzedaży ich branży energetycznej, oraz odzyskiwaniu energii pochodzącej ze spalonych opon. Materiał pochodzący z przetworzonych opon jest również składnikiem nowo wybudowanych dróg oraz nawierzchni na orlikach.


Źródło: https://www.nokiantyres.com/company/news-article/winter-tires-and-climate-change-future-winter-tires-save-fuel-and-the-environment/