Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

W jakich krajach opony zimowe są obowiązkowe?

Planujesz podróż po Europie? Przygotuj się do niej rzetelnie i nie zapomnij o obowiązku… zmiany opon letnich na zimowe. Tak tak, dobrze czytasz. W niektórych krajach UE, państwo wymaga od kierowców używania ogumienia przystosowanego do jazdy w warunkach zimowych. W Polsce wciąż brakuje jednoznacznej decyzji o obowiązku zakładania opon zimowych, a jazda na nich jest jedynie zalecana, a to nie oznacza, że jest wymagana. Wyjątek stanowią znak C-18 i znak drogowy A-32.

Znak drogowy C18 nakazuje używania łańcuchów przeciwpoślizgowych, spełniających kryteria określone przepisami o ruchu drogowym i na co najmniej dwóch kołach napędowych.
Znak drogowy A32 informuje kierowców o prawdopodobieństwie wystąpienia gołoledzi na jezdni lub oszronieniu. Nie jest to znak, który zobowiązuje do założenia łańcuchów na koła, ale jedynie zachowania szczególnej ostrożności przez kierowcę.

Wielu, mniej i bardziej doświadczonych kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że zagranicą muszą mieć zamontowane opony przeznaczone do jazdy w zimie. Oczywiście nie wszędzie, ale warto wiedzieć w jakim kraju Unii Europejskiej może spotkać nas przykra niespodzianka w postaci bardzo wysokiego mandatu za jazdę na oponach nieprzystosowanych do panujących warunków klimatycznych.

W przygotowanym artykule o obowiązku stosowania opon zimowych uwzględniliśmy wymagania dla samochodów do 3,5 tony.

Jakie są oznaczenia opon zimowych?

Wytłumaczmy najpierw jak rozpoznać oznaczenie opon zimowych. Każda opona, która jest dopuszczona do jazdy w zimie może posiadać oznaczenie M+S (mud + snow), co oznacza błoto+śnieg. Jest to bardziej oznaczenie samego producenta, który projektując oponę, uwzględnił jej przeznaczenie na warunki „śnieg+błoto”. Oznaczenie M+S nie oznacza, że opona jest zimowa, dlatego ważniejszym oznaczeniem jest symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich, w skrócie 3PMSF. Opona zimowa na pewno musi posiadać symbol płatka śniegu z boku opony, bowiem jest to jedyne oznaczenie zimowych opon, które uznawane jest za oficjalne.
Podobnie sprawa ma się do opon wielosezonowych. Opony całoroczne bez oznaczenia 3PMSF nie spełniają norm większości krajów Unii Europejskich, w których wymagana jest jazda na oponach zimowych.

Kraje UE, w których istnieje prawny obowiązek zakładania opon zimowych.


Estonia
Oprócz tego, że w Estonii kierowcy są zobowiązani do jazdy na oponach zimowych od 1 grudnia do 1 marca, to istnieje przepis dopuszczający do jazdy na ogumieniu zimowym od 15 października do 31 marca. Po tym czasie należy jeździć na oponach letnich. Prawodawca przewidział jeszcze jedną ewentualność: Jeżeli warunki atmosferyczne lub droga, którą jedziemy są mocno ośnieżone/oblodzone to od 1 października do 30 kwietnia, kierowcy mogą używać opon z kolcami.

Finlandia
W Finlandii sprawa ma się podobnie jak w Estonii, z pewnymi różnicami. Minimalna wysokość bieżnika to 3 mm. Na oponach zimowych kierowcy mają obowiązek jeździć od 1 grudnia do ostatniego dnia lutego, a opony z kolcami mogą być używane od 1 listopada do poniedziałku świąt Wielkanocnych.

Łotwa
Na Łotwie minimalna głębokość bieżnika wszystkich opon nie może być mniejsza niż 4 mm. Opon z kolcami możemy używać od 1 października do 30 kwietnia, a w okresie od 1 grudnia do ostatniego dnia lutego kierowca jest zobowiązany do używania opon przystosowanych do warunków zimowych.

Słowenia
Na Słowenii przepisy są nieco bardziej skomplikowane. Kierowcy mają ciągły obowiązek dostosowania opon do panujących warunków pogodowych w okresie od 15 listopada do 15 marca, ale zamiast opon zimowych na wszystkich kołach, można stosować opony letnie, pod warunkiem, że używamy na nich łańcuchów. Dopuszczalna prędkość z jaką pojazd może się poruszać mając zamontowane łańcuchy na kołach to 50 km/h. Ten obowiązek spoczywa na wszystkich samochodach osobowych i pojazdach do 3,5 tony. I tutaj obowiązuje wyższa minimalna głębokość bieżnika – 3 mm.

Szwecja
Tak jak na Słowenii, minimalna wysokość bieżnika każdej opony to 3 mm. Opon zimowych lub równorzędnego ogumienia (np. opon letnich z łańcuchami na wszystkich kołach) należy używać w okresie od 1 grudnia do 31 marca. Opon z kolcami można używać jedynie w okresie od 1 października do 15 kwietnia, albo gdy warunki atmosferyczne tego wymagają. Należy wiedzieć, że przyczepa również musi spełniać wymóg dostosowania ogumienia do panujących warunków.

Kraje, w których wymagane jest stosowanie opon zimowych lub opon letnich z łańcuchami jeżeli wymagają tego warunki pogodowe lub znaki drogowe. W tych krajach nie ma jednoznacznego obowiązku zakładania opon zimowych, jednak istnieją pewne wyjątki, do których należy bezwzględnie się zastosować.


Austria
Od 1 listopada do 15 kwietnia, a regionalne przepisy mogą wydłużać ten okres. Minimalna wysokość bieżnika to 4 mm dla opon radialnych i 5 mm dla opon diagonalnych. W Austrii dopuszczalne jest stosowanie opon letnich z łańcuchami jeżeli droga jest stale pokryta śniegiem lub lodem. Dopuszczalna jest jazda na oponach z kolcami, ale tylko ze specjalnym oznakowaniem pojazdu, który można kupić na stacjach benzynowych. Co więcej, opon z kolcami można używać jedynie w okresie od 1 października do 31 maja (ewentualne przepisy regionalne mogą stanowić inaczej) i z maksymalną prędkością na autostradach 100 km/h, a w terenie zabudowanym 80 km/h.

Francja
We Francji wymaga się od kierowców dostosowania do warunków panujących na drodze. Oznacza to, że jeżeli spadnie śnieg i nie dostosujemy samochodu do tych warunków możemy otrzymać mandat. Ponadto w Alpach jesteśmy zobowiązani do jazdy na oponach zimowych i co więcej – do posiadania łańcuchów na oponach, jeżeli wymagają od tego znaki drogowe.

Hiszpania
W Hiszpanii nie istnieje ani nakaz, ani zalecenie stosowania opon zimowych. To czy powinniśmy używać ich określają tylko znaki drogowe.

Niemcy
Kierowcy są zobowiązani do dostosowania ogumienia do warunków atmosferycznych (śnieg, gołoledź) na wszystkich czterech kołach. Dopuszczalna jest jazda na oponach całosezonowych z oznaczeniem M+S. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Opony zimowe z kolcami są zabronione, a brak ogumienia niedostosowanego do pogody może skutkować wysokim mandatem, a w przypadku kiedy dojdzie do wypadku, kierowca może mieć problem z uzyskaniem odszkodowania.

Czarnogóra
W Czarnogórze opony zimowe są wymagane na określonych drogach. Warto też wiedzieć, że w tym państwie minimalna wysokość bieżnika wynosi 4,4 mm, a kierowcy mają dodatkowo nakaz przewożenia łańcuchów na koła na oś napędową.

Czechy
Minimalna głębokość bieżnika w Czechach to 4 mm. I tak jak w Rumunii, opony z kolcami w Czechach są zabronione. Od 1 listopada do 31 marca kierowcy muszą stosować opony zimowe jeżeli warunki atmosferyczne tego wymagają.

Chorwacja
W Chorwacji istnieje przepis o obowiązkowym wyposażeniu samochodu do 3,5 t w warunkach zimowych. Na takie wyposażenie przekłada się komplet 4 sztuk opon zimowych lub opon letnich z minimalną głębokością bieżnika 4 mm i łańcuchami śniegowymi (które możemy przewozić w bagażniku). W Chorwacji może zostać wydane rozporządzenie o obowiązku stosowania opon zimowych w określonych miejscach, czasie i dla określonych pojazdów.
Słowacja
Przepisy na Słowacji określają jedynie, że opony zimowe są wymagane w przypadku nawierzchni pokrytej śniegiem lub/i lodem.

Luksemburg
Opony zimowe w Luksemburgu muszą być stosowane przez kierowców w przypadku zimowych warunków atmosferycznych.

Norwegia
Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm. W okresie od 1 listopada do poniedziałku wielkanocnego kierowca musi dostosować opony do warunków panujących na drodze. W powiatach Finnmark, Nordland i Troms okres ten jest wydłużony – od 15 października do 1 maja. Opony z kolcami mogą być stosowane tylko na wszystkich kołach.

Rumunia
Minimalna głębokość bieżnika w Rumunii to 1,6 mm. Opony zimowe na wszystkich kołach, kierowca jest zobowiązany stosować w przypadku opadów śniegu lub na nawierzchni pokrytej lodem w okresie od 1 listopada do 31 marca. W Rumunii nie jest dozwolona jazda na oponach z kolcami.

Szwajcaria
Sytuacja ma się podobnie jak w Polsce z jednym wyjątkiem. Opony zimowe są jedynie zalecane, ale w przypadku gdy dojdzie do wypadku, kierowca, który poruszał się bez opon zimowych może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, ponieważ nie dostosował samochodu do panujących warunków na drodze.

Włochy
Tylko w określonych miejscach i przypadkach, obowiązek założenia opon zimowych spoczywa na kierowcach od października do połowy kwietnia. Jest to zasygnalizowane znakami drogowymi. Ponadto każdy region może wydać osobny nakaz stosowania opon zimowych. Co więcej, na ponad 200 autostrad istnieje obowiązek stosowania opon zimowych. Ponieważ sytuacja we Włoszech może okazać się dynamiczna – lepiej przed wyjazdem do tego kraju założyć opony zimowe.

WAŻNE! We wszystkich wyżej wymienionych krajach opony zimowe lub całoroczne muszą posiadać oznaczenie M+S lub jeżeli wymieniliśmy w artykule, oznaczenie 3PMSF (symbol alpejski).