Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Szukaj
0 Szukaj
Szukaj

Mamy już zaraz koniec kwietnia, a to oznacza nic innego jak definitywny koniec oziębłej pogody, a co za tym idzie początek pełnoprawnego sezonu letniego. Serwisy powoli wypełniają terminy na wymiany opon, dlatego kto jeszcze nie zdecydował się zarezerwować terminu u lokalnego serwisanta – zalecamy to zrobić jak najszybciej, bo zaraz może zrobić się bardzo ciasno. Dziś jednak kierujemy nasz artykuł do kierowców, którzy nie zdecydowali się jeszcze kupić nowych opon letnich, a w szczególności do kierowców posiadających SUV-y. Dlaczego akurat do nich? Powodem jest nic innego jak świeżo przeprowadzony test opon letnich dedykowanych właśnie do SUV-ów! AutoBild po raz kolejny przygotował letnią edycję testu takich opon, tym razem na rok 2023. To znaczy mniej więcej tyle, że zapoczątkowany kilka lat temu trend na produkowanie opon przeznaczonych stricte do samochodów typu SUV nie słabnie, a wręcz wciąż nabiera na sile.

Bez zbędnego przedłużenia przyjrzyjmy się jednak szczegółom.

Test opon letnich 2023 do SUV-ów – AutoBild 2023

W tym roku redakcja AutoBild postanowiła ze sobą zestawić 12 opon, pojawiły się komplety z każdego segmentu: budget, medium i premium. Wybór testowanego rozmiaru padł ostateczne na 225/65 R17, z kolei w roli samochodu testowego wykorzystano Toyotę RAV4.

Test przeprowadzono dość kompleksowo biorąc pod uwagę najważniejsze, mierzalne parametry, ale pojawiło się również sporo ich pochodnych, dzięki czemu można łatwiej wyznaczyć różnice między poszczególnymi, testowanymi modelami. Właściwości, które AutoBild postanowił zmierzyć to: Hamowanie na mokrej i suchej nawierzchni, zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni, jazda po mokrym okręgu, aquaplaningu na prostej i na łuku, właściwości Off-Road (zachowanie na drodze gruntowej, trakcja na żwirze, trawie, piasku i błocie), hałas, opory toczenia oraz wreszcie cena.

Zdecydowanie najbardziej nas w tym teście będą interesować off-roadowe kwestie, jest to całkiem przyjemna odmiana względem typowych testów, gdzie opony testuje się raczej „zerojedynkowo” – na suchej i na mokrej nawierzchni. Zanim omówimy wyniki bardziej szczegółowo zobaczmy najpierw zwycięzców poszczególnych kategorii:

  • ● Hamowanie na suchej nawierzchni: Pirelli CINTURATO P7 – 34,6 metrów
  • ● Zachowanie na suchej nawierzchni: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 103,3 km/h
  • ● Hamowanie na mokrej nawierzchni: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 49,9 metrów
  • ● Zachowanie na mokrej nawierzchni: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 86,8 km/h
  • ● Jazda po mokrym kręgu: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 14,41 sekundy
  • ● Prosty aquaplaning: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 95,9 km/h
  • ● Zakrzywiony aquaplaning: Michelin Pilot Sport 4 SUV – 2,95 m/s2
  • ● Zachowanie na drodze gruntowej: Pirelli CINTURATO P7 – 66.6 km/h
  • ● Trakcja (żwir): Michelin Pilot Sport 4 SUV – 8265 N
  • ● Trakcja (trawa): APLUS A919 – 2924 N
  • ● Trakcja (błoto): APLUS A919 – 3261 N
  • ● Trakcja (piasek): General Grabber GT Plus – 8886 N
  • ● Hałas: Goodyear EfficientGrip 2 SUV – 67,3 dB
  • ● Opory toczenia: Bridgestone Turanza 6 – 7,42 kg/t
  • ● Cena: APLUS A919 – 300 (w lokalnej walucie)

Podsumowanie wyników testu opon letnich do SUV-ów – AutoBild 2023

Analizując powyższe wyniki jesteśmy w stanie bez najmniejszego problemu określić jednoznacznego zwycięzcę zestawienia, a jest nim oczywiście opona Michelin Pilot Sport 4 SUV. Zdecydowanie francuski producent zdominował po raz kolejny zestawienie osiągając najlepsze wyniki w 6 z 15 kategorii, które były brane pod uwagę do tego testu.

Na pierwszy rzut oka nie powinny nikogo dziwić te rezultaty, w końcu Michelin co roku jest pretendentem do wygrania wszystkich zestawień, w których akurat ten producent ma okazję uczestniczyć. Zdziwienie może nadejść dopiero w momencie, gdy zobaczy się pełną listę zestawionych opon, a wśród nich między innymi takie perełki jak Uniroyal RainExpert 5, Hankook Ventus Prime 4 czy Falken ZIEX ZE310 EcoRun. Uniroyal, choć w zestawieniach zawsze przoduje w kwestii zachowania na mokrej nawierzchni, musiał ustąpić tym razem Michelinowi, natomiast trzeba brać pod uwagę fakt, że wciąż Uniroyal należy do segmentu niżej, konkretnie do klasy średniej.

Jak wygląda jednak finalny ranking w oparciu o uzyskane wyniki? Sprawdźmy:

  • 1. Michelin Pilot Sport 4 SUV
  • 2. Bridgestone Turanza 6
  • 3. Falken ZIEX ZE310 EcoRun
  • 4. Goodyear EfficientGrip 2 SUV
  • 5. Hankook Ventus Prime 4
  • 6. Pirelli CINTURATO P7
  • 7. Uniroyal RainExpert 5
  • 8. Toyo Proxes Comfort
  • 9. General Grabber GT+
  • 10. Nexen N Fera Sport SUV
  • 11. Cooper Zeon 4XS Sport
  • 12. Aplus A919

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na producenta Bridgestone, który w teorii nie uzyskał żadnych zjawiskowych rezultatów poza oporami toczenia, jednak w prawie każdej kategorii w bardzo zbliżonych wynikach odnosił się do pierwszego miejsca. Marka Aplus i ich bieżnik A919 z drugiej strony pokazał klasę w temacie off-roadu, jednak zabrakło wzorcowych rezultatów w podstawowych kwestiach, stąd też zgodnie z opinią redakcji AutoBild odradzamy zakupu pomimo najatrakcyjniejszej ceny. Osobiście najbardziej wywarł na nas wrażenie producent Hankook i ich model Ventus Prime 4, który cenowo wypada znacznie lepiej od pozostałych członków czołówki rankingu, a oferuje porównywalne parametry.

Testy takie jak te bardzo pomagają na początku sezonu, szczególnie w kwestii wyboru odpowiedniego kompletu opon dostosowanego do potrzeb kierowcy i jego samochodu. W tym momencie sezon letni zbliża się do szczytu największej aktywności w kwestii zakupu i wymiany opon, dlatego polecamy rozejrzeć się za idealnym kompletem opon letnich dla swojego SUV-a i umówić się na montaż. Nowe opony letnie w niskich cenach znajdziesz między innymi w sklepie internetowym Opomarket.pl